torsdag 29. mai 2008

Cuba!!











Itte ein litt turbulens landing va me vel framme i Havanna. Eller Habana saa de seie, for de blande v og b innimellom. Me blei tatt i mot av ein cubaner saa fekk oss t hotellet. Litt seinere kom vaar personlige Cuba ekspert Sissel, som me tok godt vare paa oss onna heile cubaoppholdet.

I Havana fekk med og ei cubaner t aa vise oss rundt og me koste oss med aa lage parfyme, kikke paa gamle hus og biler og tuffle rundt i gatene. Et av hoydepunktene trodde me va daa me kom t sjokolademuseet - men cubansk sjokolade kan ikkje samenlignes med norsk sjokolade! Vaar andre Cuba guide (Sissel) tok oss med i heste taxi t revolusjons plassen der med tok bilder med Che Guevara og av det hoyeste taaret i Havanna. Havanna va ein sjarmerende by, men det kan du ikkje sei om mannfolket. Det verste va naar de puste paa oss som om me va katter. Dette takkla naagen verre enn andre "Kan ikkje de gaa aa hege seg!!"

Turen vaar gjekk videre t ein liden fjell landsby - Viñales, kor med noyt tilvaerelsen i gyngestoler mens me saag paa forbipasserende hester, sykklister, okser, traktorer o.l. Me hadde og ein nydelige dag paa hesteryggen innigjonaa fjell og daler der me saag paa tobakk plantasjer vandra i morke grotter og bada i ein innsjo. Me fekk og proveroyka ein nyrulla sigar. I den aller siste bakken foyk Eivor av hesten! - men det gjekk heldigvis bra. Hu hoppa sporty opp paa hesten og fullforte bakken med stil.

Me hadde saa ein dag i Trinedad der me va paa et discotek inni ei grotte. Me provde aa danse salsa men eg vil ikkje sei det va saa vellykka. Va kjekkere aa bare se paa de flinke salsadanserene.

Sissel hadde vaare i Cienfuegos de siste tri maanedene og me brukte resten av tiaa vaar der. Her spiste me hyperbillig is (10 kuler is for 1NOK!!), me blei rundt i byen og me spiste middag med vertsfamilen t Sissel. Me va og ein tur paa strandaa. Daa kjorte me med 10 stk i bilen! Men det begynte aa regne, lyne og tordne saa det blei ein korte strand dag.

Ant siste dagen tok me pirat taxi t Havanna. Eivor, Margrethe og meg satt i ein bil og vaar bil blei stoppa av politiet. Me maate kjore t stasjonen, saa betalte sjaaforen bot - for me kjorte videre. AA gjett om me blei stoppa igjen - av samme politi! Daa kasta han ut bagasjen vaar og kjorte. Alt saag haaplaust ut i naagen timer for han plutselig kom tebage med ny bil og ny sjaafor t oss. Heldigvis!

Siste dagen i Havanna gjekk med paa aa ta ta bilde forran Capitales med et 100 aar gammelt kamera, kjore liten gul kokkosnott taxi, kjore svart mafiataxi og se byens flotteste utsikt fra byens flotteste hotell.

Det har vaare kjempe hjemmekoselig aa bo paa Cuba, for me har stort sett bodd i utleiesenger i privat hus. Me har faatt knall gode frokoster og alt for mye t midddag. Me glede oss t aa saann standard igjen naar med komme hjem :)















6 kommentarer:

Anonym sa...

ooo, fint beskrevet om Cuba - kjekt dere har litt guider og innimellom :) Kose deg og dere videre!

Husk å få litt søvn, spise litt sunt og drikke masse vann.

Klemmer!

Sissel sa...

Hei, det derre e jo mine bilda, jo! =)

Og di blanda mellom b og v, ikkje H =P Og så heite dæ Capitolio - have you learned NOTHING ?! =P (Dagens spanskleksjon =P)

Nu e eg i Norge, Norge, Norge (synges, førr så godt va dæ at dæ blei feira med sang og dans så snart vi kom inn på Gardis'n=))

Idag blir det fiskekaker og grovbrød og melkesjokolade og taco og i dæ heile tatt! "It feels SO good to be back!" =D

Ha dæ finfinfint i Costa Rica, Brasilien og resten av verden! =D *muss og puss tel alle*

Yours trouly, la cubana =)

Anonym sa...

Marita! Tuusen takk for kortet, koala på surfebrett va mer enn eg kunne be om! Du vett jammen å lysa opp dagen!:):) Eg kjenne at kofferten begynne å snakka te meg fra kottet når eg ser på bildene dokkars, ser så sinnsykt bra ut!:D Eg håpe jo ennå at du kanskje kommer å kaster glans over ditt gamle skip i sommar, sånn at eg kan få høra live versjonen fra denna turen! Pass godt på dokken sjøl å lommabøker (H&M kan vær frekkare enn ein lommatjuv;)! Snakkes snart, nyt resten av turen! Her e det foresten veldig fint og varmt nå, eg e til og med solbrent på den eina skulderå. Bare så d e sagt. God klem fra Ruth Silje:)

Marita Sandanger sa...

E det liv i den tuttaa og; josses=)eg sga prova aa kasta saa moje glans eg klare - me faar sjaa kos det gaar..! sjaaast maa me naa uansett=) neste land e forresten brasil saa du maa bare ta heilt av i tips om du fole for det! har forresten blitt rana i dag.. grueligt kjekt, et ekta tjuvradd va det og..

kos deg med rosafargen aa saa snakkes me=)

Ps. Sissel, du e savna, men dei pussaa dine kan du bare ha for deg sjol;)

Kine sa...

Heihei Linn og co

Kor e det dokker befinne dokk naa? Kor lenge va dokk paa Cuba... Har tenkt oss dit om ei uke, har dokk naagen tips? Haape dokke kose dokker ennaa.. kor gaar turen videre??

Have fun, go mad! Kine

Anonym sa...

Nå glede eg meg!! Om ca tri måneder e eg der :D kjekt å lesa d du hadde skreve Linn. Glede meg masse te du komme hjem!! Kos dåkkår!! klem fra Mona :)