fredag 28. mars 2008

Hurra for Marita, Sydney og brunosten!





























Nå befinner vi oss i Sydney og her har vi feiret både påske og bursdag! 1. påskedag dro Margrethe, Maritaene og Eivor på påskegudstjeneste i den norske sjømannskirka. Vi kom nesten presis, men ble likevel godt mottatt og fikk servert en fantastisk lunsj etter gudstjenesten. Her var det så mye god mat at det virkelig blei vanskelig å velge. Brunost, makrell i tomat, gravlaks og eggerøre! De fleste av oss endte opp med et par skiver mer enn planlagt. Og i tillegg hadde de lagd vafler :D Veien til våre hjerter går jammen meg gjennom magen for vi flytta rett inn! Og vi koser oss glugg i hjel. Vi har kjøkken, flere bad, gode senger, altan med finfin utsikt, tv-stue med kaptein Sabeltann (sørlendingen i fyr og flamme!) æøå på tastaturet, melkesjokolade, risk, internett, og gratis telefon hjem! Som Sivertsen sa det: "Åh, da kan vi ringe å prate med mamma hver dag!!" Første måltidet her lagde Sandanger hjemmelagde kjøttkaker (de var kjempe gode! All ære til Marita) og vi gleder oss nå til å ta fatt på komlene og risengrynsgrøten :D
Ellers er det jo en av oss som har blitt litt eldre siden siste innlegg. Vår alles kjære Sandanger ble 21 år den 26. og dagen blei feira i dyreparken. Her fikk vi se kenguruer og koalaer og andre australske villdyr som jeg har glemt navnet på. De hadde også en sulten tiger, giraffer, bjørner og snøleoparder! Kjempe gøy! Etter parken tok vi med oss bursdagsbarnet på pizzabuffet, og spiste som på julafta. Hu syns at det hadde vært en fin dag, så da var oppdraget vårt utført :D
Ellers er Sydney er en fantastisk fin by, jeg strekker meg så langt som å si at det er den fineste byen jeg har sett! En storby som virkelig har klart å holde på sjarmen, og i dag er planen å utforske stranda :D

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei alle jentene på tur !!!!

Jaja må berre skrive litt her og.
Mange nydelige bilder må eg se.
Dei 2 apekattane fra Finnøy kommune var herlige!!!!
Mange edderkpoppar forstår eg, håpe dokke andre har hørselvern når Marita ser dei. Hu har stått på bade å hylt som ein gris meir enn ein gong å då e d snakk om BITTE BITTE små edderkoppar...

Blei stolte av å vera mammaen din når eg såg bilde av kjøttkake laging, men du kan sei nedturen kom med bilde av rommet !!! Kje rart presten sa UFF. Rodehøner kaller me slike. Jaja e ein på tur så e ein. Å ein kan kje vera lika god i alt !!!!!

Kos dokke videre med norske mat.
Var forresten kjekt å bli vekka av ein kjent stemme idag, takk for gratis tlf.

Klem fra mamma på Fogn.

Anonym sa...

Hei!
Eivor, dette var et skikkelig bra innlegg! Veldig godt skrevet, og med mange fine bilder fra Sydney! Det høres ut som dere har det riktig så bra der, og ingen er syke. Det er godt å høre! Ja, norsk mat er kjærkommen når man oppholder seg lenge i utlandet. Det har jeg erfart selv. Og kjekt å kunne ringe gratis hjem sikkert. Det er det nok noen foreldre som også setter pris på tenker jeg (husk tidsforskjellen, hehe).
Også fine bilder av jentegjengen. Veldig bra det der dere er samlet på fanget til gorillaene. Dere ser sunne og friske og brune ut. Bildet med operaen i bakgrunnen likte jeg også godt. Og bildet fra rommet.... jaja lov å rote litt når en er på tur :-)
æøå på tastaturet, ja :-). Skjønner problemet. De bokstavene har kostet den norske dataindustrien store summer opp igjennom årene skal jeg si dere. Bloggkommentarer skrevet av oss her fra Norge ser nok sikkert litt ”lurvete” ut når dere leser dem i utlandet.
Ellers så skal dere kanskje vandre i trapper over buen på den store broen? Det skal visst være mulig etter hva jeg har hørt.
Til slutt en liten værrapport fra Oslo: Grått, noen centimeter med snø og ca. null grader. Nyt sommeren der dere er!
Hilsen Jan F.

Anonym sa...

I stavanger e det sol! (og litt snø, såpass masse den ene dagen at flere busser ble innstilt :S ) Men det går mot vår! :P

Anonym sa...

Hei, hei!
Eg prøve på nytt og håpe at innlegget kommer med denna gongen. Ser at mamma på Fogn kalle dokke "rodehøner". Eg ser og nåken klær og ein sekk som eg kjenne igjen. Men det e vel ikkje alltid så lett å holda orden når ein stadigt må nederst i sekken for å finna det ein trenge.

Ellers så ser eg at du, Eivor, seie Sydney e kanskje den finaste byen du har sett. Har du verkligen glømt kossen det e i Drammen? Eg trur ikkje du kjeme så lett te skiløypene i Sydney som du gjere i Drammen og ikkje å forglømma, Marienlyst stadion!

Vel, vel, det e godt at dokke ser at andre har det fint og. Og flott at me får oppleva bildene og litt av opplevelsane dokkas. Kanskje me blir nødde for å ta ein tur utenlands me og ittekvart. Kan iallefall drømma om sol og strender i dag for her regna det og e slapseføre.
Takk for koselige telefonsamtaler, det va prikken over ien! Nå får me vel nøya oss med bloggen heritte.

Kos dokke videre og pass fortsatt godt på kvarandre!

Knip frå mammen nas Eivor

Anonym sa...

Heia jenter.
Kjekt at dokke e kommt "hjem" te makrell i tomat, melkesjokolade og norske vafler..
Akkurat de der edderkoppene.... ehhhhhh, vett nå'kje..., men ellers nyyyyydelig bilder..

Tanten har vært i fjellet denne helgen, i massevis av snø og jammen meg ikkje så verst landskap der heller gitt... Eg e nok ikkje liga god på proffe skildringar så dokke e, -ei heller har eg bilder å legge ut, men jammen'kje verst her i Norge heller.. (der støtte eg mammaen te Eivor..) he-he

Kosleig at du forsøkte å ringe meg Marita, synd eg ikkje va hjemma. Hvis du får sjangsen igjen, så baaaaare ring ;o)

I dag e det serieåpning i fotball, og turen går selvfølgelig til Viking stadion der Viking møter Strømsgodset i første kamp for sesongen.. Fotball e nok ikkje det så står fysst på menyen hos dokke, men tenkte eg konne tvinga på dokke litt sportslige oppdatering liga vel..

Har kommt ner i lavlandet, og her øs-pøse det der. Regnet vil ingen ende ta, -grått og trist Stavanger-vær på sitt beste ;o)

Ha det aldeles godt alle sammen.

tante-tone

Anonym sa...

Hei alle fem!

Viking- Strømsgodset 1-0!!!!!!
Dette blei resultatet av serieåpningen i hjemlandet dokkas.
Ska kje komma meir innpå d her.

Som alltid, kjekt å lesa om koss dokke har d. Supert me så mange fine bilder av både jenter og dyr,har sett di om igjen og om igjen. Trur faktisk eg hadde kjent igjen Eivor og Margrethe viss eg hadde truffe dokke, sjøl om eg aldri har sett dokke live!

Som før nevnt på bloggen, øs, pøs her. Fine meldinger te imårå, men d har me jo hatt før.
Må nok ut og reisa, trur eg, savne sol og varme. Heldige dokke!

D va jo kjempegildt med tlf frå Australia. Trudde helst Melissa tulla når hu sa at Marita va i tlf.
D stemte jo!!!!!!!!!!!

Ønske dokke god tur mot Brisbane? og lykke til med surfekurs!!!!

Heia Viking!!!!!

Anonym sa...

Men viking ligge allikavel bare på 3 plass.. Gjett kim så ligge øverst då =) Brann vant 4-2 mot FFK!

Anonym sa...

....sjøl om dette ikkje e någe diskusjonsforum for fotball, så ja, Brann ligge på 1. plass, og heia Brann for det ;o)
Av ein eller aen grunn har eg alltid hatt ein liten Brann-spire i magen, så Jan Ove; heia Viking & Brann..

Her i Stavanger er det plutselig blitt vår igjen. Regnet har sikkert flyttet til Bergen (!), -her er det ihvertfall nyyyydelig.

Og Marita, -glemte å sei det i forrige melding; imponert øve matlagingskunnskapene dine.. Du e'kje dotter te mor'di for ingen ting ;o)

Ha det fortsatt fint på reisen.

Klem fra tante-tone

Elisabeth sa...

Hei!
Bare slapp a', Eivor! Jeg har sikre kilder som sier at Godset spilte best, og hadde fortjent å vinne! :) Vi får bare følge med fremover! Kanskje det blir en kamp på oss til sommeren?! :)

Jeg kommer ikke over at du ringte hjem, og at jeg ikke var hjemme... :( Vi savner deg hele gjengen, og vi gleder oss til du kommer hjem. Har du ikke vært borte lenge nok nå, kanskje?! :) He he! Neida, bare kos dere masse og opplev mye! Det virker som om dere har det bra i hvert fall!

PS. Akkurat brunfargen kan dere tone ned litt, syns jeg... :) Husk at dere må jo tilpasse dere oss, før dere kommer hjem. DS.

Stor klem fra Storesøs