lørdag 22. mars 2008

New Zealand - I like it=)





God paaske te adle=) tiaa i new zealand har gaatt jysla fort!DET E NYDELIGT HER!! itte ein ferjetur te sorhalvoyaa (der bare den sjovante taalte bolgene, hehe) kjorte me langs vestkysten. Campinglivet blei litt redusert pga sykdom (det gaar seg te!), men eg og Margrethe fekk naa et par netter udforen kinoen i Montueka=) hehe, kjopte partychips og stemningaa va goe=) dei andre sneig seg te ein tacomiddag uden oss, men men..

Me har gaatt litt turar, faatt sitt litt natur (greit aa sjaa litt fraa bakkenivaa aag..), men paa stranddagen vaar holdt sandfluene paa aa ta knekken paa oss. For dokk som ikkje har opplevd di; var gla te! det e naage herk! di bide oss te blods og har ittekvart faatt mange stygge kallanavn..

hoydepunktet for min del blei vertfall Fox Glacier! Endeligt gjekk fallskjermdrommen i oppfyllelse=) 12000ft (45 sek frittfall for ein dale roligt og fint ner mod bakken) Det va nydelige isbrear og utsikten va nydelige! adle eg har snakt med har anbefalt den plassen - saa daa maatte det jo bare ble det. og det va FANTASTISK!! rett og slett=)

Videre gjekk turen te Queenstown og levering av bil.. trist:( 2700 km hadde me kjort. (kosta oss 73kroner dagen pr pers med bensin og leige, ikkje gale det!) I Queenstown blei det aag fine overnatting (bedre enn me har raad te,men einaste lediga..) gratis klesvask va det daa, og eg trur nesten me tjente det inn der.. har blitt naagen skitne jenter ittekvart... heila leiligheten blei et torkestativ og det dogga godt paa vinduene ittekvart!

Andre ting saa kan var verdt aa faa med e at Eivor spise saa ein dredonge.. grise verre enn verst! Ting forsvinne for oss, og mens bikiniane har ein tendens te aa dokka opp, saa har ikkje bankkortaa det (vertafll kje med det fyssta..;)).. Me vett det e paaske (dokk trur kje me fylle litt med ein gong!) og spise masse sjokolade (di har melkesjokolade med brownies fudge inni!!). eg prove aa liga peanottsmor, Linn har splitta personlighed i ulige tilfelle og Margrethe har me snart bejynnt aa kalla mamma.. og det e masse dode apekatt-stygge lignane dyr i veien! (telte 35 paa onna 3 timar..)

Videre gaar turen te Sidney=)
(har juksa litt faar aa visa koss me har hatt det, fallskjembildene e av meg, resten e internett. men eg har akkoratt lige bilder paa netthinnaa daa viss det hjelpe..)




15 kommentarer:

Anonym sa...

Jippi, nå blei me glae. Nytt på bloggen, lige me. Påskeaften e det her, me e på Fogn. Eg har låge i sengå di inatt. Herligt! Solå skinne, men fryktelig kaldt. Om 2 t går den årlige trekningen på basaren av stabelen, håpe me vinne!!!!!
Du e tøffe, hadde aldri tørt og gjort d du har gjort. Va d ikkje nifst? Innrømme kje d ligavel. Me e nå glae over at du e vel på jordå igjen!!!
Forstår at dokke har likt dokke i New Zealand, det e bra. Håpe d gjelder alle fem. Litt sykdom har eg forstått, håpe d går bedre. God bedring te M Si!!!
God tur til Australia!
God påske til alle fem i utlandet og til alle så e innom bloggen!!!
Vær forsiktig ka dokke enn finne på!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Heisann!
Det var kjekt med livsteikn frå dokke.Har klikka meg inn på bloggen mange gonger nå, fleire gonger for dagen, utan å få nyheter. Og så med fallskjermhopping. Du er jammensanten tøff, Marita.Kven har du arva desse vågale genene frå -- far din? -mor di? må vera besteforeldre på mors-sida?
I alle fall er eg imponert og litt stolt.
Lykke til vidare.
Ivar Aasen for 22. mars:Eld og Vatn vil aldri semjast!
Onkel Ottar

Marita Sandanger sa...

du onkel ottar,du onkel ottar=) dei ivar aasen sitataa har goe funksjon (eg ler saa eg riste.. nesten litt flaut naar ein sidde paa internettcafe.. men men, eg klare kje la var!)

eg e kje galen; leve bare livet fullt ud! strikkhopp e et sinnsykt kick, fallskjerm va som ein fantastiske drom! naage eg kan enbefala adle! (bare innrom det; adle dromme om aa fly!)
aa mormor va naa kje saa galen saa du sga ha det te, hehe;)e naakk den eine fadderen min saa har hatt daarlige innflytelse...;)

paaske her bler moje snob!, men lemmingaa, paaskeliljer, krokus, eggkoging paa ornakulaa med ester, moster og dei saa komme inn og vaarloktaa paa Fogn (- og cola! eg savne min firbeinte venn!) e savna altsaa! men hadde eg vore heima hadde eg vell vore ombord..

Anonym sa...

Galskapen e iallfall kje fra mor siå !!!!!!
Lure litt på om eg fekk med meg rett unge him fra fødeavd for å sei d sånn.
Glad dokke e komne t Ausralia,lure på ka så vente der fra???
Klem t heile gjengen!!!!

Fra mamma med hjartebank på Fogn

Anonym sa...

Hurra - ny blogg (mase mase på Linn...) - har jo hørt så mye vakkert om naturen der, misunne dokker skikkelig!!! E vel skikkelig Lord of the Rings feeling, må være kjekt å kjøre gjennom det landskapet. Kos dere videre - og skriv masse! Klemmer til alle, jaja - spesielt til Linn (splitta personlighet?)

Anonym sa...

Hehe.. Bank-korto står kje i minibankane ennå då Marita? En idé å leita der først kanskje? :P

Anonym sa...

Hei. Det var godt å høre det er liv i dere. Det var stille lenge her nå.
Ja, ikke dårlig det dere finner på. Må si dere er modige. Til nå har vi bl.a. hørt om dykking, klapping av tigre, flying fox, bungy, canyon-swing, strikkhopp fra tårn, venstrekjøring og fallskjermhopping. ....og til slutt en mamma med hjertebank på Fogn :-) (forstår deg godt). Spent på å høre hva som blir det neste jentene finner på.
Eivor, lenge siden vi har hørt noe fra deg her nå. Er det bra med deg? Hvor mye av dette er du med på? Du må bidra til å opprettholde en viss prosent av østlandsdialekt på bloggen vet du. Dessuten er det kommet påstander om deg og spising som jeg overhodet ikke tror noe på... (he-he). Dette krever en kommentar....
Og et råd til slutt: Vær alltid klar over farene ved det dere gir dere ut på. Hvis dere forholder dere til farene på en fornuftig måte går det bra.
Fortsett med å oppleve verden! Dere har en helt unik mulighet til det nå. Ønsker dere alle fem en kjempegod tur videre!
Hilsen Jan F.

Anonym sa...

Heia jenter..
Ingen tvil, det e nok så moster seie, at det e nok den eine fadderen, -den med dårlig inflytelse (?) du har lært dette av.. he-he..
Me har jo begge sett Stavanger fra loftå, i fritt fall, med deilige fogglar i magen ;o)

Eg blei bare litt misunnelige når eg såg fallskjermbildene dine. Du e modige, -eg e stolte av deg ;o)

Kos dokke videre !

Klem fra tante tone

Anonym sa...

God påske!
Eg misunner deg ikkje fallskjermturen. Eg hadde rett og slett ikkje overlevd. Men New Zealand kan eg godt tenkje meg å sjå - på bakkenivå.

tante Bjørg

Anonym sa...

eg vil høre fra Liiiiiiiiiiiiiiiiin - leve du???? og de andre? e jo bare ein så skrive her føle eg... Yes, Im a bitch. But you cant see me, lol-bart.

Marita Sandanger sa...

Haha, synsa du va løyen naa Jan Ove! e faktisk ikkje eg så har vasa med kortå denne gongen;) e litt stress å måtta passa på seg sjøl når du ikkje e med, sga innrømma det..!

og te camilla.. beklage, eg synsa det e kjekt å skriva på bloggen, dei andre meine det e stress. så du får enten var glae for innlegg, elle la var å lesa - så dess så!

ps. legge merke te ÆØÅ!! )me bur i den norske sjømannskjerkå i Sydney=) Det blei ein goe påske! påskegudtjeneste, brunost og grovbrød, og norske melkesjokolade=) me fole oss som heima! litt løye at me måtte reisa te australia for å finna ud kor glae me e i Norge..!

Påskeklem frå meg=)

Anonym sa...

Hello!!

Påske på Fogn e bra! Påske på Fogn m/Marita e BEST!! I miss u! Har vår på ønakulå 2 gånger.. men uden egg... droppa glaså åg, si ikkje du va der med Cola...;) Elles må eg sei det hørres ud som dokk har det heilt FANTASTISK! litt misunelige! -men i dag har me sol og snø på Fogn.. å d e kje kvar dag! Bler nok meir misunelige når eg kjeme opp te Trondheim igjen, å kvardagen starte... Kos dokk adle i hob, nyd kvar augneblink!

-Ester Helen-

Anonym sa...

haha - godt poeng :) eg lese eg - e koselig å se dokker, selv om eg faktisk aldri har møtt dokker :) Hehe, anyways, syns du gir bra bilde på ka så skjer. Men eg synes eg fortjene en beskrivelse av alle de dumme tingene Linn gjør :P Humre...

Anonym sa...

hei Marita
Det er litt av ei tøff reise du er på. Tenk å hoppa i fallskjem. Tenkte eg måtte få til nokre ord på bloggen. Eg er ikkje vane med dette. Håper meldinga kjem fram. Du må gratulera så mykje med dagen. Det er ein nydeleg dag på Hjelmeland sikker på Fogn også. Men det er sikker mykje nydelegare der du er. Ha vidare god reise. Tusen takk for Kortet vi fekk for nokre dager si. Njål likte den med bilkøyringa. Ha det bra . Beste helsing Kitt og Njål (tante og onkel)

Anonym sa...

GRATLA MED DAGEN, MARITA ;O)

Klem fra tante-tone