torsdag 14. februar 2008

Pakse i Laos=)





















hei hei hei=) naa e det e stonn siaa sist! me har reist moje for aa sei det saann:)
mandagsmaaraan tog me taaget te Hue (sga egentligt var saann ein "whii" ove e-en, men eg finne ann kje paa det navla tastaturet...). uansett det blei dagtog, nattog og litt dagtog igjen. tog mellom 18 og naagen aa 30 timar fekk me beskjed om (det e litt ca. her kan du sei;) ) det va tri senger i hoyden og jo hogare ein laag jo vanskeligare blei det aa finna ein siddestilling i sengaa (spor du dei heilt paa toppen trur eg naakk di vill sei det va umuligt, hehe), mad va det ringt med, gjekk i kjeks og saann aa saa fekk me litt ris to ganger.. saa itte 24 timar va me glae aa fornoyde naar me fekk beskjed om at neste stasjon va Hue(om muligens ikkje alle va klare..), men saa kom sjokket; DET VA KALDT! huffa meg! paa med kler i ein helsikkens fart vettu, aa eg love dokk; sgo kjennes kjempe rart paa fodne igjen! vill jetta det va ca. 12-15'C.. uansett derifraa gjekk turen videre med naage di kalde for buss, men serriost det va bil. muligens det va liga mange passasjerar som i ein buss, men ligavell.. det blei ei natt i Lao Bao (kult navn, hae?!;) ), altsaa grenaa te Laos, for me tidligt neste maaraan tog fatt paa aa kryssa grensaa te fots. anbefalest altsaa! nesten ingen folk aa me bare vandra aa gjekk litt liksom=) I Laos tog me buss te Savannakhet (der me spiste! hadde daa ikkje spist skikkeligt paa 3 dogn, saa ja; det va godt=) ), og siste beden te Pakse (som va maalet) tog me litt seinare paa kvelden. Det blei mange timar med reising, men humoret e fortsatt bra=) moje kjekt aa finna paa paa buss og taag og altsaa, jelle bare aa var kreative!

naar ein reise i desse landaa her (Kambodsja, Vietnam og Laos) e det bare aa smora seg med taalmodighed=) bussen gaar naar ann e fulle og stoppe naar det passe seg, hehe. aa vett dokk ka, di bare spytte ting i midtgangen naar det passe di (det e loye spor du meg!)

Laos e naakk det mest ode me har reist i te naa, innbyggertalet e kje saa stort, me ser veldigt faa andre kvide og det va fram te 2006 bare 1 minibank her (i hovedstaden, hehe). me har naa fonne ein i Savannakhet og ein i Pakse saa det komme seg. va litt skummelt naar me satt paa bussen, akkoratt faatt skrapt samen te bussbillett te adle, ingen penger te mad og ingen saa konne svara oss paa om det va minibank i Savannakhet... det konne fort betydd at me maatte tatt turen opp te Vientiane (liden omvei ja..)

Me sgo ikkje langt inn i Laos for varmen steig igjen! ullstilongsen kjendes ittekvart ganske saa unodvendige ud, hehe=) aa min lokte forresten pappa, hehe, vett kje om me har bytta elle ka me har(?).. det har vore mange fine bussturar, saa sjol om rompaa kjennes ganske saa omme, fole eg me har faatt sitt moje av landet! kort fortalt har di MASSE vannmeloner her, geiter og kyr vandre fritt ove alt, kylling kan ein faa kjopt med nebb og det heila spidda paa spyd og folkaa her kan stort sett ikkje engelsk=) det e spennande og me bejynne aa ble ganske saa goe paa miming;)

aa sist men ikkje minst: folket e friske igjen=)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Godt å høyre at alle e friske igjen, håpe d vare resten av turen!!!!!
Så tog å buss går sånn ca tid då å då,løye, her e d ferjå ( M/S Stavanger) så gjere d. Sånn CA 10min for tidlig , haha
Heldige så har kler så lukta pappa, kos deg med d...
Glede oss t å få høyre meir fra Laos.
Klem fra mamma på Fogn

Anonym sa...

Kjekt med livstegn igjen, e glad for at alle e friske! God nyhet d!
Blei ganske bekymra når min vietnamesiske kollega var overrasket over at dokke tok tog, der va møje robbing, godt alt har gått bra.
Ikkje løye dokke e ømme i rumpå etter så mange timar på farten.
Såg ein med munnbind på grenså, stanka dokke så fælt el kanskje pappa Fogn si fjøslukt? He, he.
Kan lite om Laos, e der lite folk der altså? Fattige, går eg ud frå?
D virke iallefall så dokke har d kjekt, då e me så fornøyde her i Nord.
Solå skinne her og, men 0 grader når Melissa gjekk i barnehagen. Hu likte forøvrig slangen du holdt, den va søde, syns hu. Va kje enige der!
Nyd dagane på loffen, jenter!!!
Idag e d komle på menyen her, synd dokke e så langt vekke!!!!!

KLEMMEN!!!!!!

Kine sa...

heihei,..jepp.. me har tenkt oss te laos og.. I maaraa reise me te kambodsja.. usikker paa kor lenge me blir.. men det blir jafal 3-4 i angkor wat... saa blir det vel ned mot hovedstaden... tippe det.. tar det litt som det komme! kosen ser dokkas reise ruda ut videre? kosen gjoer dokke det med lagring av bilder? kjekt dokk resie foer oss saa me kan hoerra me dokk,ka dokk anbefale :D.. kosa dokke videre! have fun, go mad!

Anonym sa...

Hei. Spennende å høre fra dere i Laos. Skjønner nå hvorfor det er en stund siden sist dere skrev. Tydeligvis mange timer på tog og buss. Marita, det er både interessant og artig å lese dine muntre beskrivelser. Virker som du ser humor i selv de mest håpløse situasjoner. Det er bra.

Som følge av jentenes reise i Kambodsja fikk jeg lyst til å se den Oscarbelønte filmen Dødsmarkene om igjen (mange år siden sist jeg så den). Fant et gammelt videoopptak i hylla. Synes fremdeles den er bra. Er basert på opplevelsene til den kambodsjanske journalisten Dith Pran som overlevde Røde Khmers fangeleire.

Og til Eivor: Hårfargen er fin. Den kler deg godt :-)

Også godt å høre at dere alle er friske igjen. La oss håpe det fortsetter sånn.

Og sånn appropos temperatur: Temperaturen i Pakse vil variere mellom 16 grader på natten og 30 på dagen de nærmeste dagene i følge www.yr.no. Dere kan sikkert legge vekk stillongsen igjen, for å si det sånn. :-)

Hilsen Jan F.
(Ikke Idol dommer, men ABB-trim-kollega av Eivor)

Anonym sa...

Det er vel ikkje buss oy-buarane har brukt mest av livet på, saa naa tek det det altsaa igjen. Flott aa vere med dokke.
I morgon reiser eg til Israel, saa naa blir det vel ei stund til eg kan lese korleis det gaar vidare. Men eg skalta det igjen naar eg kjem tilbake den 27. God tur vidare!

Anonym sa...

Heisann..
Fantastisk å lesa fortellingane dokkas, -eller skildringane rettere sagt. Eg ler kver einaste gang, og Marita, -det e akkurat så å hørra deg fortella det. Du skrive akkurat så du snakke ;o)

Så dokke måtte finna ull-longsen ja ! Å den lukta pappa, -så nå går pappa rundt i fjøset å lukte god-lukt ??

Her e vinterferien begynnt, å det e drittvær kan ein trygt sei. Hadde någen fine dager i forrige uga, -nesten så vårfornemmelsen kom sigande.

Her står faktisk ribbå i ovnen, litt forsinka julemiddag rett og slett ;o)

Kos dokke videre, kjempekjekt å fylla med..

tante-tone

Marita Sandanger sa...

hei folkens=) okay, maa jo kommentera litt! for det fyssta; me gaar jysla ofta paa tiaa, saa ser virkeligt ikkje vitsen i aa henga seg opp i orsmaa detaljer..!

eg lokte naakk litt fjos ja;) aa naar ein e mange mange mil heimante saa lokte det jaggu meg godt aag=) munnbind e pga stovet (har lyst te aa slaa meg i haave aa sei oh, saann saa du gjorde paa tomatfestivalen, hehe)

I Laos e di 5,6 mill, naage meir enn i norge.det foles ode ovealt, te aa me i det som e storbyar. folk her e kje akkoratt rige nei. men altsaa; fy fader, Laos e et flott land! huh, ta turen seie bare eg! aa ingen saa mase, livet bare bevege seg roligt aa behageligt framove=) I like it=)

te jan f: det e to ting ein trenge her i livet; sjolironi og humor=)

aa te naagen som foretrekke aa var anonyme: me har buss paa Fogn jo! den gaar 8 om maaraanen fraa krossen aa tebage 3 fraa kaien (ikkje i feriane). det e plass te 10 elle 15.slide litt i oppovebakke,men ellers ok! (sga du te meg saa e det det einaste busskuret saa e paa oynaa=) )

kos deg me julamiddag,tante tone! eg har fries rice with chicken and cashew nuts eg=) Klem fraa meg!