tirsdag 5. februar 2008

Phnom Pehn










Ei siste helsing fraa the kingdom of Cambodia. Dette har vore ein anderledes del av turen, me har faatt sitt moje.. det bler mange sterke inntrykk paa ein gong, og te tider e det vanskeligt aa holda taarene tebage. Itte mange sode smaa i Siem Reap som smelta hjertene vaare, har Phnom Pehn ganske mange andre skjebner aa visa oss. Veldigt mange saa e hendikapa, mangle hender og foder og saag te aa me ein (eg trur det va ei hu, men dei andre e sikre i sin sag) med "ekstra haave". :( ikkje lett aa ikkje kjenna sympati naar di tigge.. adle seie eg sga fola meg heldige saa e fodt i Norge, og eg e jo det, men naar eg ser dei smaa hendene og bedane auer, fole eg meg ikkje aent enn raatten.. (hjelpe litt med abekattane som slenge seg i ledningane og musene saa pile og faar oss te aa dansa!)

Sjol om Kambodsja ikkje bare e ein dans paa roser, e det et land det e lett aa forelska seg i. aa det e kje saa skummelt aa var her saa di sga ha det te! me e jo litt paa vakt daa..! (burde vell kje skreve dette for eg e reiste her i fraa, men faar bare haaba mamma ikkje lese det for i maaraa..). I lonely planet-bogaa sto det at om naagen retta ein pistol mot haave vaart, sgo me bare gje di det di ville ha (som regel e det fornoyde med cash og lar bankkort aa saant var). folk her e fattige, mange saave paa gadaa, aa di stjele for di trenge det:(

men ove te naage aent som e verdt aa nevna; trafikken! hehe, det e Fognareglar i ein storby;) folk bare kjore i hytt aa ver, ikkje saa fort og alle komme seg jo fram. men det e JYSLA uoversikteligt! fysste mann i et kryss kjore, og vill du snu vei saa e det naa bare aa ta ein usving daa vell=) festligt!

me kom her te i gaar, brokte dagen daa paa aa spisa TACO=) (kjore dokk tradisjon ennaa paa ferjaa?) aa der hadde di jo saa fine do at det maa reknast som dagens hoydeponkt. eg og marita skroyda saa moje at Margrethe te slutt bestemte seg for aa ta turen bare for opplevelsen;) maa forresten aag faa med at Linn (den soda stavangerjentaa me har med oss) e blitt syge... mest troligt madforgifta. hu har kje faatt sitt saa moje av byen, men lure dokk paa koss hotellrommet saag ud, e hu rette personen aa spor. me satse paa aa faa na med ud aa spisa i kveld, saa det gaar rette veien=) send na masse god bedring tankar, saa bler hu glae!

I dag har me brogt dagen i Toul Sleng. S-21, ein fangeleir paa 70-tallet (ikkje lenge si!). moje minde om konsentrasjonsleirane i tyskland og praha. fekk sjaa film, og det va mange sterke fotografier og bilder. det sto i ei bog me leste i paa forhaand, at det va ingen vits i aa var stille i respekt, inntrykkaa ville uansett gjer ein maallose.. aa det maa eg vell sei at stemte ganske godt.. itte borgarkrig og 4 aar onna Khmer Rouge blei Kambodsja omgjort te det me ser resultatet av i dag. paa 4 aar drepte di 2 mill. av sine egne folk.. fole me virkeligt fekk et innblikk i historiaa, og det va absolutt verdt turen. me forstod plutseligt ennaa bedre koffaar folk her spor oss om me har ein far hjemma i Norge.. det e det kje saa mange saa har her=(

I maaraa vende me nasen mod Vietnam=) onsk oss goe tur! naa e eg klar for taco atter ein gong=)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Marita!!!

Mamma har alt lese d, men eg har vel sagt så møje før at eg kommetere kje meir.
Men der e ein aen ting, huske du kim d var så tog ein U sving rett før tunnelen i Rennfast ? Høyrest ut som trafikkreglane e litt på same nevå.....
Gla i deg å pass på kvarandre!!!!

Klem fra mamma!!!!!

Anonym sa...

Hei jenter.
Går ud fra at dåkke snart e komt dåkke videre, hørrest litt farligt ud. Kan godt forstå d blir sånn, folk har d nok ille. Onkel Johnsen seie me må sjå Dødsmarkene, så forstår me ennå meir av d du skrive om. Fælt å tenka på ka folket der nede har gått igjennom.

At fangeleiren gjorde sterkt inntrykk har eg kje problemer å forstå. Har jo vore i någn, både i Polen og Tyskland.

Elles hb eg jo at Securitas, d e d me kalle na, e på bedringens vei!!
Hu burde igrunnen hatt uniformen me, så kunne hu vore som ei livvakt!

E gla dåkke ikkje har bil der nede. E d liga gale så på Fogn, så trøste og bære. Har forresten hørt at d har roa seg si du reiste, koffor d tro??

Lykke te i Vietnam, d blir spennande og fylla med framover !

Ha d rektig bra alle sammen!!!!!!

Anonym sa...

Hei.
Interessant å lese om hvordan dere har opplevet Phnom Pehn. Det er så fint skrevet, med innslag av humor og ironi. Forfatter dere teksten i fellesskap eller er det du Marita som er så flink til å skrive? (har ikke noe problem med å skjønne det du skriver selv om jeg er østlending, he-he) Veldig bra!

Ja, så dere besøkte Toul Sleng. Jeg har lest om museet på internet før. Og sett bilder..... Det er VELDIG sterke inntrykk. En kan ganske riktig bli målløs av mindre. Det var disse tingene jeg hadde i tankene da jeg i en tidligere kommentar til dere nevnte Røde Khmer og Pol Pot fra slutten av 70-tallet. Og det er, som du helt riktig sier Marita, ikke lenge siden. Det er kanskje noe som bidrar til at inntrykket blir enda sterkere. Folk som lever nå har opplevet det. Men godt at dere ikke angret på besøket da, til tross for alt det vonde dere fikk se. Snakk gjerne sammen om det etterpå for å få bearbeidet inntrykkene litt. Jeg er enig med dere. Det setter ting i et historisk perspektiv, og man forstår folks bakgrunn bedre. Filmen "Killing Fields" (Dødsmarkene) handler om disse tingene. Kan anbefales.

Det neste landet dere kommer til, Vietnam, er også et land som har gjennomlevd mye krig. Det er nok mange nålevende vietnamesere som opplevde vietnamkrigen tilbake på 60 og 70 tallet. Heller ikke det så lenge siden.... Jeg er spent på hvordan dere vil oppleve det landet.

Men huff! Dette ble mye krig og elendighet! Det er helt sikkert mange hyggelige ting å oppleve også. Jeg synes dere er veldig heldige som får oppleve disse stedene, og føle nærheten til historien som disse landene bærer med seg. Da blir det på en helt annen måte enn for oss som bare har fått det inn gjennom historietimen på skolen og fra media.

Og Eivor, i dag (tirsdag) har vi hatt dugnad i det som skal bli det nye trimrommet i ABB. Endelig begynner det å skje noe. Det er i kjelleren under der du hadde kontor. Alle apparatene som stod lagret der er nå stuet unna slik at håndverkerene kommer til og får satt rommet i stand. Lars var også med. Til slutt ble det servert pizza og mineralvann til alle som hadde deltatt.

Vi får håpe Linn blir frisk igjen snart, så hun slipper å detaljstudere flere hotellrom innvendig. Ikke gøy sånt. Og så må dere ha riktig så god tur videre til Vietnam!
Ser fram til neste reiseskildring fra "dei 5 jentene så sga ud for å sjå verden" :-)
Hilsen Jan F.

Marita Sandanger sa...

ka slags mobbing av kjoreferdigheter e dette?! lige det lide faar aa sei det saann...!

Linn e dessverre bare blitt daarligare, e paa vei te sygehuset naa faktisk. greit aa sjekka om det e naage di kan gjer..! har veldigt vondt i magen, men det gaar seg naakk te! ellers har sorlendingen aag provd seg litt paa aa bli daarlige, og eivor va kje saa goe ein kveld hu aag... saa det e jo lov aa kryssa et par fingrar for oss!
oybuane holde det fortsatt gaaande, (e vell vane med litt drid...!)

kan ellers innformera om at me e komt (levande i det minsta;) ) fram te Vietnam, Ho Chi Mihn=)

Go fri te sjofolket!

aa eg e millionaer! verdt aa nevna=)

Marita Sandanger sa...

te Jan F (du pleie gaa onna Jan Fredrik Karlsen). vett kje om eg kvalifisere meg som ein saa veldigt goe forfattar, men eg e ei kvinne av mange ord (det e det vell ingen saa har nekte paa saa langt..) aa saa kjekt at du forstaar meg aag daa=) det e jo et pluss!

Anonym sa...

Ja det er nok fælt å sjå, men slik er altså verden. Me er heldige, men forstår det vel ikkje heilt. Konsentrasjonsleirar har eg jo sett, men det høyrest ut som det dokke ser er mykje verre. Uff, uff.
Lykke til vidare!

Anonym sa...

Hei Marita!
Du e jo ein super sjåfør,d e bare d at du har d litt travelt!
Her e der flunkanes nye bil i garasjen. Når du komme heim og trenge bil, då vett du at onkel seie ja!!!!! D seie jo sitt!
Hb d går bra me di syge, varme tankar hb me hjelpe.
Vær forsiktig ka dokke spise!!!

Såg Tauferjå på tv idag,Lure du på kem me tenkte på?

Hb d går bra videre og at ingen av dokke må tilbringa heile dager i sengå pga sykdom!!

Klem frå oss på Forus.

Sissel sa...

Heihei jenta =)

Sandanger; Tusen takk for mail, koselig at du tenk paa aa hold meg oppdatert =)

Massemasse god bedring-oonska tel Linn!! Haapa dae ordna seg saann at daakker kjaem daaker videre - vill jo ikje at daak ska vaer foorsaenka tell Cuba, her e saa fint, og eg gleda meg tell aa vis daakker ooya! =D (Okei, eg har baere vaert her i tre daga, men ska bli kjent aetterkvaert!) =D

Bra at daakker e saa flenk aa legg inn aetterkvaert som dae skjer naa, haapa eg faar mulighet tel fortsatt aa foolg mae ;)

Go tur videre! =D