torsdag 31. januar 2008

Kambodsja!






Seint i gaar kveld kom me endelig fram t Siem Reap, Kambodsja! =)
Itte aa ha bussa i meir enn 30 timar, inkludert naagen faa smaa stopp paa vegen. litt av ein opplevelse maa eg sei, me rakk aa bli robba for aa sei d saann. Paa bussen fraa Krabi til Bankok tok de dollarane t linn aa sandanger(+ passbilder av sandanger..!) og min kjaere mobil:( de som jobba paa bussen hadde meir enn nok ti t aa gaa igjennom all bagasjen vaar i loepet av nattaa mens me ante fred og ingen fare..men hell i uhell, d konne vore moeje verre!:) paaminna oss vartfall, atter ein gong, om at d e VELDIG viktig aa ha alle verdisakene i haandbagasjen, for me kan ikkje stola paa naagen..
I Bankok fant me ein ny buss som sko heilt fram til Siem Reap(me maatte butta daa me kom oeva grensaa, men alligavell) merka at standarden e litt daarligare her allerede daa. hehe, ein fullpakka skranglebuss paa hompitte veiar med masse mennesker og masse bagasje. Margrethe va heldige aa faa sekken oppfoere, i hodet kver gong bussen bremsa;) morsomt!
me foele oss rike her daa! veksla 6000 thailandske baht(som e rundt 1000 norske) og fekk plutselig igjen 492 000 kambodsjianske riel, d blir litt av naagen bunker!

ellers merke me at me e ein litt mindre turistifisert plass med meir fattigdom..men folkaa e smilanes uansett og veldig villige t aa hjelpa, de trenge penger for aa sei d saann.
me bur paa et fint hotel, for kun 3 dollar nattaa per pers..med store, goe, myke senger! trur me blir naagen netter=)
planane for de neste dagane her e aa besoeka angkor wat aa faa me oss soloppgang, nedgang aa alt aent deri fra;)

hejdaa!=)

13 kommentarer:

Marita Sandanger sa...

Te min kjaere mamma=) gratulera saa moje med dagen! eg e glae i deg! haabe dokke ede moje goe mad (aa det e ingen vits i aa brifa med ka.! sogla allerede..) jaja, hadde naa taco te frokost, saa hm, ja da=) det gaar fint!



kambodsja e et spennane land! interessante historia og ikkje saa oppdaga som thailand. men fattigdommen e dominerane.. itte ein lange busstur paa naage som minna sterkt om saeboveien paa sitt versta, fekk me sitt ganske moje.. veiene stove, linsene svir, di har bilar saa dynke veiene med vann, folk tomme skitne vannboller ove sitt eget haave. dyr vandre laust og familiar e alle med same blod i aarene, og sjolsagt bur adle i lag. ongar saa heima ville faatt staaande applaus om di konne tissa sjol, e her i arbeid (saag blant aent ein liden gutt saa bar to fylle butter med stein ove akslene...) aa traktorane kan kje sammenlignast med din, pappa;)



mange tigge og det e varmt. krimnalitet e kvardag, saa forhondsreglare bler tatt.



ha ein fine dag - og gje mamma ein klem, dei som har mulighed te det=)

Anonym sa...

1000 takk jentå mi! Du må og ha 1000 takk for nydelige plante + avskårne orkidear som kom med bud heilt fra Forus. Du e jammen goe!!!!!
Klem fra mamma på Fogn

Anonym sa...

Klem fikk hun igår! Skal få flere senere!!!!Nå tenkte jeg å skrive så østlendinger og nordlendinger kan lese det i hvertfall! Det er så rart at vi vestlendinger forstår hva di skrive. Er vi så gode, vi?????? Dumt at dere mistet mobil og penger. At di tok bilde av Sandanger, det er jo ikke så rart, så fine så hun er!!!!! Nyde nok det kan du tro!

Gratulerer med dagen, lillesøster!
Som sagt feiret vi den igår!

Dere må passe godt på hverandre!!!

GOD TUR VIDERE!!!!!!!

Sissel sa...

Tel mett forsvar - eg FØRSTÅR godt ka som står, dæ bære tar litt længre tid, som eg e sekker på at dæ gjør mæ dåkker og når dåkk på tolk min fine lofotsk ;)

Førr første gång på længe kjent eg at eg vart litt misunnelig igjen. Av en eller anna grunn har eg alltid (i hvertfall dæ alltid som eg kan husk...) hadd løst tel å fer tel Kambodjsa! Kanskje bære førdi at dæ høres litt meir eksotisk ut enn Thailand og Laos og Kina, som liksågodt kun ha vorre navne på norske plassa =P Og så har eg sett mange fine bilda dærfra! ;) Så nu sku eg gjerne ha vært dær lammæ dåkker =)

Dåkk veit at dåkk blir nødt tel å ta ut ca 1500 norske krona tel, sånn at dåkker kan kall dåkker millionæra? Supervektig! =D

Anonym sa...

Men æ å sjarsksjen vil færrrra te mexico

Anonym sa...

D e godt å hørra at dåkk har d bra, jenter! Sjekke bloggen minst ein gong kvar dag;) Så må dåkk passa på kvarandre ja, men så lenge alt går fint me dåkk så vannari penger å sånnt;) Kan allti låna avmeg vettu:D Heh.. Kos dåkk då, eg e gla i dåkk, veldigt:)

Marita Sandanger sa...

eg trekke tebage det om at adle abekattar e sode, for i dag sprang to itte meg for aa bida meg.. eg tog ud kan du sei. va saa sode, ville bare ha et fint bilde, aa saa fant dei navla abekattane ud at di sgo ta meg...! gjekk fint daa=)

Anonym sa...

Apekatter e akkurat så menner, någn e te å stola på, andre ikkje. Du lere d nok!! Syns eg ser deg i firsprang!!

Sissel sa...

Fegis som så absolutt ska vær anonym når du mobba =P Men godt å se at du ikkje har peiling uansett. Lynni Tre Ekrem, som sku færra te Mexico, e trønder, ikkje nordlæning. Om eg sku ha sagt dæ vil dæ ha blitt "men eg og sjarken vil fer tel Mexico". Men dæ vil vi ikkje, vi ska tel Cuba =D

Anonym sa...

Heisann..
Kjempe-kjekt å følga med dokker fortsatt. Har vært på kurs i 3 dager, og det va nesten så eg hadde litt "abstinens" når eg endelig kom meg hjem fra en snø-stengt Gardermoen.. Sko jo tatt pc-en med vett'u :o|

Well, vær nå endeligt forsiktige jenter, pass godt på kverandre :o)

Anonym sa...

sa brura

Anonym sa...

Hei. Kambodsja må jo være en kjempespennde opplevelse på mange måter. Dere har sikkert hørt om det som foregikk der da Pol Pot og Røde Khmer regjerte landet på slutten av 70-tallet. Det vil dere kanskje oppleve spor av den dag i dag. Håper dere vil skrive litt etterhvert om hvordan dere opplever landet.
Knallgodt bilde av fem blide jenter på tur! :-)
Hilsen Jan F.

Eivor sa...

Hei Jan! Ja, det er et veldig spennende land! Vi jobber oss gjennom historien og har begynt paa begynnelsen -storhetstida til det mektige Khmer imperiet. Ruinbyen Angkor viser godt hvor stort og viktig riket har vaert! Vi faar proeve aa legge ut noen fler bilder saa dere skjoenner hva vi snakker om. Etter storhetstida gikk det jo bare nedover og roede khmer har oedelagt utrolig mye for landet. Det er mange landmine-ofre, oekonomien halter likedan og det virker som de fleste mangler en pappa. Var jo saa mange som 2 millioner som doede paa 4 tragiske aar. Vi skal proeve aa finne et museum e.l. i hovedstaden for aa laere litt mer! Vi holder dere oppdatert :)